Red boobies. Uhuhuhu, I said "boobies"... - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Lennart Hengstmengel - WaarBenJij.nu Red boobies. Uhuhuhu, I said "boobies"... - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Lennart Hengstmengel - WaarBenJij.nu

Red boobies. Uhuhuhu, I said "boobies"...

Door: Lennart

Blijf op de hoogte en volg Lennart

05 November 2007 | Ecuador, Puerto Ayora

¡Hola!

Zoals beloofd na de ellende in Guayaquil nu weer een vrolijk en positief bericht. Met zulke mooie beesten en natuur en zo´n overweldigende luxe kan dat ook niet anders. De tour kostte me wel meer dan 1 rib uit mijn lijf (heb bijna geen ribben meer over ;)) maar het was het allemaal zeker waard.

De afgelopen 4 dagen heb ik doorgebracht op de Queen of Galapagos, een prachtige catamaranboot voorzien van alle gemakken en luxe. Vanaf het vliegveldje op het eilandje Baltra werden we (ik, een Engels echtpaar en een jong Spaans stel) opgewacht door iemand van Galasam tours. Na enige vertraging werden we naar het reuzenschildpadreservaat gereden waar we de rest van de groep en onze gids, Fabricio, ontmoetten. De reuzenschildpadden waren overweldigend mooi, we konden ze van heel dichtbij bekijken en fotograferen. Daarna werden we naar de haven van Puerto Aroya gebracht (waar ik momenteel ook zit) waar een panga (gemotoriseerde rubberboot) ons opwachtte om naar de Queen of Galapagos te brengen. Daar kregen we een briefing over het programma van de volgende dag, en Fabricio vroeg ook wie er interesse in scubadiving had. Hij was namelijk ook gediplomeerd duikinstructeur, met 25 jaar ervaring. Kostte wederom een rib uit mijn lijf maar die kans wilde ik niet laten gaan. De 4 mensen waarmee ik aangekomen was en nog een ander jong Engels stel hadden er ook wel zin in. Na het uitstekende diner was er deze avond nog de mogelijkheid om even het stadje in te gaan. Samen met het Spaanse stel en iemand van de crew ben ik aan land gegaan, de rest bleef op de boot. Het was mooi om te zien dat het nachtleven in Puerto Ayora leuk en bruisend is. Zo gezellig dat we de panga terug die om 9 uur ging al gemist hadden. Maar er gingen nog watertaxi´s. Om 11 uur zouden we echter beginnen met varen, maar toen zaten we nog in de disco. Rond middernacht kwamen we eindelijk aan op de boot, men stond al ongeduldig te wachten om het anker te lichten en nog voordat we goed en wel binnen waren voeren we weg.

De eerste nacht kregen we meteen redelijk ruig vaarwater. De boot schommelde als een, nou ja, schommel. Ik moest me vasthouden om niet uit mijn bed te rollen. Bijna iedereen was preventief aan de anti-zeeziekte pillen gegaan, maar ik nam de gok en heb ze niet geslikt. Gelukkig niet ziek geworden, ondanks de alcohol die ik in het stadje naar binnen had gegoten! Ik ben blijkbaar gezegend met een zeebestendige maag. :)

De eerste dag hebben we de beroemde red boobies gezien. De mannetjes hebben een rode zak onder hun snavel die ze opblazen in de paartijd om de vrouwtjes te lokken. Het is vrij lastig eten met zo´n ding, dus moet dat geflirt niet te lang duren, anders verhongeren ze. De mooiste boobies krijgen natuurlijk de meeste aandacht. Een mooi voorbeeld van natuurlijke selectie, en zo waren er vele voorbeelden hiervan. Niet zo gek dat Darwin hier zijn ideeen heeft opgedaan. Verder was er ruimschoots gelegenheid om te snorkelen. Dit was echt geweldig. Zwemmen tussen de zeeschildpadden, en de meest prachtige vissen, enorme scholen.

Het duiken, de volgende dag, was helemaal te gek. We hebben 2 duiken gemaakt, eentje ´s ochtends vroeg en nog een langere ´s middags. Er was slechts 1 die veel ervaring had, de rest had slechts een duik gemaakt of zelfs helemaal nog nooit gedoken. Best cool om tussen de haaien, een zeeleeuw, en zelfs roggen te zwemmen. Op de bodem lagen prachtige zeesterren. Helaas was het vrij opwindend, helaas zeg ik, omdat ik daardoor wat te snel ademde (in Madagascar had ik daar ook al last van) en toen was mijn lucht wat snel op. Ik moest dus de duik wat eerder afbreken.

De tweede duik was langer en ging ook dieper. We zagen hier nog mooiere vissen, en zeeschildpadden zwommen nieuwsgierig met ons mee. We kwamen op plekken waar de bodem niet in zicht was, dus moet je erg goed letten op je dieptemeter. Doe je dat niet dan kun je toch wel ongemerkt diep zinken, dat maakt op zich niet uit, maar als je dan opeens in paniek raakt dan kun je niet zomaar opeens snel naar boven. Ik raakte niet in paniek maar was wel weer vrij excited, en op een gegeven moment was weer mijn lucht bijna op, dus moest ik samen met 2 anderen, de duik weer eerder afbreken. Langzaam, met rustpauzes weer naar boven. Ik denk dat we een meter of 30 diep zaten, eigenlijk was dat wat te diep voor de mate van ervaring die we hadden maar er is niks foutgegaan, Fabricio had alles prima onder controle.

De rest van de dagen hebben we bizarre, bijna buitenaardse lava-eilanden bezocht, op het strand gelegen tussen een kolonie zeeleeuwen, copulerende galapagospinguins gezien (die begonnen daarmee toen ze net buiten het bereik van onze camera´s waren, alsof ze het wisten! :D) en nog de nodige andere dieren, te veel om op te noemen. Met het geheugen van mijn camera heb ik het nog maar net gered.

Bij het ontbijt vanmorgen, het laatste ontbijt op de boot, kwam er een prachtige verjaardagstaart voor mij, erg attent en lekker. Daarna was het eigenlijk snel snel van de boot, want de volgende groep wachtte al en de hele boot moest nog schoongemaakt worden. Ik heb nog 1 nacht in Puerto Ayora, waar ik in een hotel slaap dat normaal 107 dollar per nacht kost!! Belachelijk duur, want ik heb betere kamers gehad die minder dan een tiende van de prijs kostten. Maar ja, het was allemaal in de prijs inbegrepen (ik kan dus niet zeggen dat ik het voor niks kreeg... voor Bill Gates was het misschien niks geweest maar niet voor mij ;))

Zometeen ga ik lekker een paar verjaardagsbiertjes drinken met het Engelse stel waar ik ook tegelijkertijd mee aangekomen ben. Die blijven ook nog wat langer hier. Daarna staat er nog 1 toer op het programma, en vanavond ga ik flink de beest uithangen hier want mijn dertigste verjaardag moet wel een speciale verjaardag zijn. En dan morgen weer terug naar Quito, de dag daarna moet ik weer terug naar Nederland....

  • 05 November 2007 - 17:49

    Jorik:

    Gefeliciteerd!!

  • 05 November 2007 - 18:29

    Bas:

    Hey Lennart,

    Schitterende foto's. Het is echt heel mooi daar. Gefeliciteerd met je verjaardag. Three-o, lekker hoor!

  • 05 November 2007 - 20:15

    Vincent:

    He Lennart,

    Congratulations!, 30 brengt als vanzelf enige bezinning, en waar kan je je beter bezinnen dan in Darwins Hof van Eden...

    Misschien is een duo schrijverschap met je broer iets om over na te denken, volgens mij hebben jullie talent!

    CU Vincent

  • 05 November 2007 - 20:38

    Pa & Ma:

    Hoi Lennart,
    Gefeliciteerd met je verjaardag! Het moet daar op de Galapagos een waar paradijs zijn. We waren zeer onder de indruk van je verhaal en de foto's. Ook leuk dat je verrast werd met een heuse verjaardagstaart. En je wou het nog wel geheim houden ;-)
    Wij nemen hier een hollandse borrel op jouw gezondheid, maar bewaren wel wat voor als je weer thuis bent.
    Nog fijne dagen, veel liefs en tot ziens.


  • 05 November 2007 - 22:32

    Tineke En Henk:

    Hola Lennart,
    Ook van ons van harte gefeliciteerd en we nemen er eentje op jou gezondheid proost!!
    Nog heel veel plezier gewenst en tot gauw.

  • 06 November 2007 - 08:40

    Punster:

    Gefeliciteerd Lennart!
    Inderdaad mooie foto's, daar heb ik ook wel een rib of 2 voor over :)

    Genietze!

  • 06 November 2007 - 09:28

    Wouter:

    He Lennart, gefeliciteerd met het verjaren!

    Erg leuk geschreven allemaal en mooie foto's!

  • 06 November 2007 - 09:46

    Lianne:

    He Neef, Nog gefeliciteerd met je verjaardag! wat een leuk verhaal weer! En nog een lekkere taart gekregen! nou hoop dat je een hele leuke avond hebt gehad! en ik wacht je volgende verhaal af! Gr Lianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lennart

Een maand lang op de bonnefooi rondtrekken door Ecuador.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 29357

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2007 - 08 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: